Adoptarea noilor legi ale educației nu a stăvilit avalanșa de probleme cu care se confruntă Ministerul Educației. Pe lângă salarizarea insuficientă, educația se confruntă și cu multe scandaluri: plagiat (însușirea ideilor, metodelor, procedurilor, tehnologiilor, rezultatelor sau textelor unei alte persoane, indiferent de calea prin care acestea au fost obținute, prezentându-le drept creație proprie), autoplagiat (publicarea, republicarea sau reproducerea sub altă formă, în mod repetat, fără motiv întemeiat, a uneia sau mai multor contribuții proprii, în scopul de a crea impresia de prolificitate intelectuală), favoritism etc. Mai mult chiar, spațiul universitar devine prin prezența lui George Simion și a partidului AUR (ingerința de la SNSPA) un loc unde oricine poate să facă ce vrea și nu un spațiu lipsit de ingerințe politice, religioase etc. Constituția României spune: Autonomia universitară este garantată (art. 32 alin. (6).
Conduse de rectori, de multe ori cu mai multe mandate la activ, universitățile românești caută din răsputeri să-și asigure supraviețuirea. Sunt amenințate de două pericole: dorința tinerilor de a studia în afara țării; și scăderea numărului de elevi care promovează examenul de Bacalaureat. Pentru a mai rămâne viabile unele dintre universități au fost nevoite să facă compromisuri. La unele specializări, calitatea studenților admiși a scăzut simțitor. Aceste specializări au devenit neatractive din cauza perspectivelor nu tocmai optimiste de angajare în domeniu. Alte specializări s-au desființat sau reorganizat. Unele universități au fost nevoite să se afilieze și să formeze consorții universitare.
În ceea ce privește personalul didactic angajat de universități sunt necesare următoarele considerații:
- În cadrul multor universități sunt angajați 2 sau mai mulți membrii dintr-o familie: soț, soție, fii sau fiice, sau alte rude. Educația universitară a devenit pentru unii o adevărată afacere de familie!
- Cercetarea științifică – opera universitarului – este de multe ori nerelevantă pentru studenți și pentru domeniu. Uneori, universitari importanți și-au clădit cariera științifică prin plagiat și autoplagiat. Ne putem închipui cum sunt studenții, masteranzii sau doctoranzii lor!
- Comisiile de etică ale universităților nu sancționează derapajele etice sesizate, protejând pe unii chiar cu prețul căderii în ridicol.
- Cele două organisme consultative – Consiliul de Etică și Management Universitar și Consiliul Național de Etică a Cercetării Științifice, Dezvoltării Tehnologice și Inovării -, de pe lângă Ministerul Educației, analizează și răspund sesizărilor după perioade foarte mari de timp (ajungând și la 2 ani) sau chiar nu răspund deloc.
- Obținerea de gradații, de mobilități Erasmus, de promovări academice are la baza sprijinul acordat unora de conducerea facultății și a universității, și nu criteriul competenței și calității actului didactic și de cercetare.
- Pe parcursul timpului, în sistemul educațional românesc au pătruns oameni care nu au nimic în comun cu ideea de educație, pedagogie sau cercetare științifică.
- Cu toate că spațiul universitar ar trebui să fie apolitic, de cele mai multe ori decidenții politici își pun amprenta asupra universităților. Aleși fie prin vot universal, fie de către o comisie special desemnată, rectorii au propriile simpatii politice. Obținerea de fonduri pentru universitate este strâns legată de aceste apartenențe.
- La conducerea Ministerului Educației s-au succedat diverși politicieni dintre cei care se aflau la putere. Reformele începute și neterminate și-au pus amprenta asupra evoluției sistemului educațional românesc.
Încheiem această succintă analiză cu 2 strofe din celebrul imn academic: Gaudeamus igitur:
Gaudeamus igitur, Să ne bucurăm, așadar,
Iuvenes dum sumus, Cât încă suntem tineri
Post jucundam juventutem Fiindcă dup-o tinerețe agitată,
Post molestam senectutem Și-o bătrânețe-ngreunată,
Nos habebit humus. Țărâna ne va avea pe toți.
Vivat Academia, Vivant Professores, Vivat membrum quodlibet, Vivant membra quaelibet, Semper sint in flore! | Trăiască școala! Trăiască profesorii! Trăiască fiecare-ntrebător! Trăiască fiecare-ntrebătoare! Fie ca ei să-nflorească de-a pururi! |