O persoană transgender, lesbiană sau gay care va fi nașul unui copil botezat într-o parohie catolică sau într-o catedrală trebuie să știe cum anume s-a ajuns ca Biserica Romano-Catolică să îi acorde această posibilitate, informează El Pais.
Procesul a început în Brazilia, în biroul unui episcop din São Paulo. Mai exact, a început cu o scrisoare ce cuprindea șase întrebări și era adresată Congregației pentru Doctrina Credinței. Scrisoarea era semnată de Episcopul José Negri al diecezei de Santo Amaro, America Latină.
Sfântul Scaun a primit scrisoarea pe 14 iulie și a răspuns aproape patru luni mai târziu printr-o decizie semnată de Papa Francisc. Vestea a fost făcută publică la începutul lunii noiembrie. Pe scurt, catolicii transgender pot fi botezați. Copiii unui cuplu gay pot primi aceeași împărtășire atâta timp cât există o speranță bine întemeiată că vor fi educați în credința catolică.
Episcopul Negri a adresat cele șase întrebări clar și direct. Prima întrebare: „Poate fi botezată o persoană transgender?” A patra întrebare: „Pot două persoane de același sex să fie părinți ai unui copil care urmează să fie botezat dacă el sau ea a fost adoptat sau conceput prin alte metode, cum ar fi maternitatea surogat?” Răspunsul din partea organismului care se ocupă de întrebările doctrinare și teologice ale Bisericii – fosta Inchiziție – a fost concis.
Decizia dacă homosexualii și transgenderii catolici pot primi unele sacramente a stârnit mai puțină agitație decât o altă hotărâre a Pontifului (fără legătură cu Negri), cea anunțată în luna decembrie. Vaticanul a aprobat binecuvântarea cuplurilor homosexuale, dar fără a o echivala cu căsătoria. Decizia a provocat chiar o mică revoltă din partea clerului din Peru.
Prelatul diecezan, cunoscut aici sub numele de Dom José, s-a născut la Milano, Italia, sub numele de Giuseppe, dar locuiește în Brazilia de la 20 de ani. Este licențiat în Psihologie la Universitatea Gregoriană din Roma. Are un ușor accent italian, are 64 de ani și se mândrește cu 132.000 de urmăritori pe Instagram, de aproape zece ori mai mulți decât eparhia pe care o conduce.
Asemenea argentinianului Jorge Mario Bergoglio (papa Francisc), Negri este pentru deschiderea ierarhiei catolice spre „periferii”, fie ele urbane, sociale sau economice. Anterior, a fost episcop la Blumenau, un pământ colonizat de imigranți germani care păstrează limba și chiar sărbătoresc Oktoberfest. În urmă cu câțiva ani, el a prezidat comitetul pentru protecția copilului al Conferinței Episcopale din Brazilia.
Episcopul de Santo Amaro „este cea mai conservatoare persoană” a Bisericii din Brazilia și „este prudent ca episcop”, explică Paulo Ricardo, de la Institutul de Studii Religioase (Instituto de Estudos da Religião). Episcopia pe care o conduce include aproximativ două milioane de catolici și își datorează faima părintelui Marcelo Rossi, din mișcarea de Reînnoire Carismatică Catolică.
Faptul că această consultare privind persoanele de același sex și persoanele transgender a ajuns la Congregația pentru Doctrina Credinței din Brazilia nu este surprinzătoare dacă se ia în considerare faptul că țara sud-americană este una dintre națiunile în care Biserica Catolică are cei mai mulți credincioși. Căsătoria gay este legală de peste un deceniu. Au trecut cincisprezece ani de când sistemul public de sănătate a efectuat prima schimbare de sex. Și în timp ce Brazilia este țara în care sunt ucise cele mai multe persoane transgender, acestea sunt reprezentate în multe domenii ale societății și au vizibilitate. Într-adevăr, există doi deputați transgender în congresul național al Braziliei și alți doi în legislatura de stat.
Luis Rabello, 35 de ani, secretarul executiv al rețelei braziliene de grupuri catolice LGBTQ, salută schimbările introduse de Papa Francisc pentru că „slujesc pentru a da vizibilitate” unui grup care „a existat întotdeauna în Biserică, atât printre credincioși, cât și printre cateheți”. El este fericit că Vaticanul a adoptat în sfârșit norme pentru a rezolva problemele care până acum au fost tratate de la caz la caz. El își amintește un caz de acum câțiva ani: o femeie transgender care a suferit o intervenție chirurgicală de schimbare a sexului a cerut ca numele ei – numele primit la naștere – să fie înlocuit cu cel nou pe certificatul de botez. I s-a îndeplinit dorința. S-a întâmplat în Curitiba, un oraș din sudul Braziliei.
Reprezentantul catolicilor LGBTQ din Brazilia susține că întrebările episcopului Negri pentru Congregația pentru Doctrina Credinței răspund unei cereri sociale. „Persoanele LGBTQ cer mai mult spațiu în Biserică; cer respect”. El explică că este o tendință care a crescut în ultimii ani odată cu schimbările sociale. Comunitatea LGBTQ este inspirată de gesturile actualului Pontif.
Rabello notează că Papa Francisc a primit persoane transgender la Sfântul Scaun. Fiind funcționar public de profesie, el consideră că recentele hotărâri ale Vaticanului sunt „foarte importante pentru educarea preoților, episcopilor…”.
Brazilia are aproximativ 20 de grupuri catolice LGBTQ răspândite în 10 state. Aceste grupuri se întâlnesc personal și virtual. Există un grup și pentru persoanele non-binare. Un preot din dieceza de Santo Amaro monitorizează aceste grupuri, spune Rabello.
Papa Francisc are un loc special în inimile catolicilor LGBTQ brazilieni pentru răspunsul pe care l-a dat unui jurnalist brazilian în 2013, în zborul de întoarcere din vizita sa în Brazilia. „Francis a vorbit pentru prima dată despre homosexuali; [el a fost] primul papă care a rostit cuvântul gay!” își amintește Rabello. A fost o revoluție într-o instituție cu două milenii de istorie. Acel gest și cele care au urmat i-au încurajat pe credincioșii LGBTQ să caute mai multe informații și să-și întrebe parohiile despre botez, căsătorie și nași pentru botezuri și nunți.
În octombrie anul trecut, episcopul Negri a vorbit puțin despre copilăria sa în timpul unui interviu cu un alt preot, în cadrul așa-zisei întâlniri eparhiale a tinerilor. Și-a amintit că bunica lui l-a prezentat în Biserică și l-a învățat Rozariul (pe care l-a recitat în latină). „Idealul meu era să fiu băiat de altar, dar Isus a vrut altceva”, a explicat el. Motto-ul acelei întâlniri de tineret suna provocator: „Tu m-ai sedus, Doamne, și m-am lăsat sedus”. Episcopul Negri a profitat de ocazie pentru a anunța că organizează un mare eveniment „de evanghelizare în masă, în școli, în stații de metrou, în stații de autobuz, în universități…”. Bătălia dintre catolici și evanghelici pentru sufletele a peste 200 de milioane de brazilieni este intensă.