La aproximativ 30 de kilometri nord-vest de capitala croată Zagreb, un camion transportă echipamente la șantierul unei companii deținută de China, cu sediul în Austria. Muncitorii de aici nu au timp de pierdut, proiectul lor trebuie să fie finalizat până în vara viitoare.
Proiectul constă în extinderea unei fabrici care va asigura locul de muncă pentru încă 350 de muncitori. Această fabrică va produce piese pentru interioarele avioanelor Airbus, Boeing și Comac chinezești. În prezent, 250 de muncitori produc deja piese din interior pentru multe avioane de pasageri. Panourile interioare și compartimentele deasupra capului sunt realizate aici – totul în afară de scaune. În acest moment piața solicită extinderea producției.
Matija Ferić, director financiar al FACC în Croația, a explicat proiectul: „Există două motive pentru această extindere. Primul este creșterea capacității producției existente, iar al doilea este dezvoltarea domeniului de producție. Noi vom fi pregătiți pentru creșterea așteptată a producției de către producătorii de avioane și vom putea produce mai multe piese pentru ei.”
Multe țări din UE caută să-și intensifice relațiile cu a doua cea mai mare economie a lumii – China. Croația este una dintre acestea. După o perioadă de încetinire economică cauzată de pandemia de COVID, Croația este interesată să atragă mai multe investiții chineze.
Acest proiect de 23 de milioane de dolari în industria pieselor de avioane este un alt proiect de investiții chineze în Croația. Croația a început să facă afaceri cu China încă din 2018, când CRBC a câștigat licitația pentru construcția podului Pelješac, cel mai mare din Croația.
A fost urmată de investiția directă a Norinco, în valoare de peste 220 de milioane de dolari, într-un parc eolian din orașul Senj. Odată cu epidemia de COVID, lucrurile au încetinit foarte mult.
„Atitudinea Croației față de investitorii chinezi este pozitivă”, a declarat Damir Novotny, profesor doctor în științe economice. „Aș spune că ar fi bine ca investitorii chinezi să verifice potențialul pieței croate, în special în domeniile generării de energie, infrastructurii, logisticii și căilor ferate”.
Profesorul Novotny admite că atmosfera din jurul Croației și colaborarea chineză nu este la fel de favorabilă ca înainte, mai ales din cauza schimbărilor politice din interiorul UE. Dar speră că summitul de la Beijing va ajuta Croația să se angajeze în mai multe proiecte comune cu China, precum acesta de la fabrica FACC.