Tensiunile dintre Filipine și China cresc. Cele două state se acuză reciproc de coliziunea din Marea Chinei de Sud

You are currently viewing Tensiunile dintre Filipine și China cresc. Cele două state se acuză reciproc de coliziunea din Marea Chinei de Sud

Filipine și China s-au acuzat reciproc de o ciocnire a navelor lor în apele disputate ale Mării Chinei de Sud. Acest eveniment apare în contextul tensiunilor crescute legate de revendicările căii navigabile vitale.

Paza de coastă filipineză a acuzat China că a tras cu tunuri cu apă și că a lovit navele de aprovizionare și o navă a pazei de coastă, provocând uneia „avarii serioase ale motorului”. Pe de altă parte, paza de coastă a Chinei a spus că nava filipineză a intrat intenționat în nava chineză.

China revendică aproape toată Marea Chinei de Sud. Această zonă este o cale vitală pentru transportul maritim, evaluat la mai mult de 3 trilioane de dolari pe an. Părți din această zonă sunt revendicate de Filipine, Vietnam, Indonezia, Malaezia și Brunei. Curtea Permanentă de Arbitraj din 2016 a declarat că pretențiile Chinei nu au niciun temei legal.

Beijingul și Manila s-au șicanat reciproc în jurul celui de-al doilea atol Thomas Shoal. Acest atol nu este locuit și este în zona economică exclusivă a Filipinelor.  Periodic Filipine desfășoară misiuni de aprovizionare a soldaților filipinezi care trăiesc la bordul unei nave de război vechi eșuate în mod deliberat în 1999. Astfel, Manila își protejează pretențiile sale maritime din Marea Chinei de Sud.

Atolul Thomas face parte din Insulele Spratly.

Sâmbătă, Filipine a acuzat China de „acțiuni ilegale și agresive”, pentru că a tras cu tunuri de apă asupra unei nave de pescuit guvernamentale operate de civili. Acest demers a fost numit de Beijing „măsură de control” legitim.

În incidentul de duminică, paza de coastă a Chinei a declarat că două nave filipineze, ignorând avertismentele repetate, „au intrat ilegal în apele adiacente recifului Ren’ai din Insulele Nansha, fără aprobarea guvernului chinez”.

Se spunea că nava Unaizah Mae 1 „a făcut un viraj neprofesional și periculos, lovind intenționat nava 21556 din cadrul pazei de coastă chineze”. China susține că partea filipineză poartă întreaga responsabilitate.

Purtătorul de cuvânt al Gărzii de Coastă din Filipine, Jay Tarriela, a postat pe platforma de socializare X faptul că „M/L Kalayaan a suferit avarii grave la motor. Spre deosebire de dezinformarea Gărzii de Coastă din China, UM1 a fost lovită de nava chineză”.