În urma achiziției făcute de statul român de la compania Alstom, aceasta ar trebui să livreze 37 de rame electrice intre-regionale contra sumei de 2,42 miliarde lei, fără TVA. În cuantumul acestei sume intră și serviciile de mentenanță aferente pentru o perioadă de 15 ani. Finanțarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile şi de la bugetul de stat.
Primul tren a ajuns în Gara de Nord la 4 decembrie 2023, urmând să intre în teste statice şi dinamice. În urma inspecției făcute la acest tren s-au constat mai multe deficiențe (nu funcționau toate prizele de la scaune, câteva scaune nemontate pentru a mai fi efectuate teste, la toalete nu era apă în circuite), care urmează să fie remediate în perioada următoare.
„Inspecţia a avut loc în urma notificării transmise de furnizor pentru această zi şi face parte din procedurile oficiale de livrare, punere în circulaţie cu călători şi, ulterior, recepţie a vehiculului feroviar. În cadrul inspecţiei, nu au fost identificate defecte majore”, au precizat reprezentanţii ARF.
La finalizarea întregului proces, în baza notificării Alstom, ARF va putea prezenta trenul public, înainte de punerea în circulaţie cu călători.
„Această etapă implică şi obţinerea autorizaţiilor necesare din partea autorităţilor de siguranţa circulaţiei din domeniul feroviar. Totodată, ARF se coordonează cu operatorul desemnat să opereze aceste trenuri, CFR Călători, pentru a asigura punerea în circulaţie în condiţii de calitate în termenul cel mai scurt după obţinerea autorizaţiilor de către furnizorul trenului”, a adăugat ARF.
După parcurgerea acestor etape, primele trenuri vor circula pe rutele Bucureşti – Braşov şi Bucureşti – Constanţa. „De asemenea, în cursul anului 2024, pe măsură ce restul trenurilor Alstom vor fi livrate (după finalizarea producţiei şi a tuturor procedurilor legale europene şi naţionale), se vor introduce noi servicii de transport, pe rutele magistrale electrificate ale României”, a menţionat, atunci, autoritatea, într-o postare pe Facebook.