La sfârșit de an numărăm km de autostradă construiți și km de cale ferată modernizați

You are currently viewing La sfârșit de an numărăm km de autostradă construiți și km de cale ferată modernizați

Declarațiile decidenților români în privința infrastructurii rutiere și feroviare sunt în general pline de optimism pentru viitor. An de an ni se promit mai mulți km de autostradă ce vor fi dați în folosință și mai mulți km de cale ferată modernizată. Toate guvernele ce s-au succedat la palatul Victoria după 1989 au știut durerea românilor și ne-au umplut de promisiuni electorale. Dacă am analiza promisiunile am crede că România are cei mai mulți km de autostradă din întreaga Europă și cele mai moderne căi ferate. Din păcate, realitatea imediată ne izbește. În cele mai optimiste scenarii într-un an se reușește construirea a 100 km de autostradă.

Aflat luni în Parlament, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că 816 kilometri de autostradă și drum expres vor fi în execuție în 2024, iar la CFR Infrastructură sunt proiecte pentru modernizarea și electrificarea a 440 de kilometri de cale ferată. Pentru 2024, Bugetul aprobat al Ministerului Transporturilor este de peste 30 de miliarde lei cu 20 de miliarde lei, finanțarea europeană.

Din cei 816 kilometri de autostradă și drum expres în execuție, Ministrul Transporturilor estimează că aprox. 150 de kilometri vor fi dați în trafic. Pentru CFR Infrastructură sunt semnate cele 8 mari contracte PNRR pentru M 100 Caransebeș-Timișoara-Arad și M 300 Cluj -Oradea, iar pentru electrificare sunt propuse liniile Constanța-Mangalia, Videle-Giurgiu și M 500 Vicșani-Frontieră Ucraina.

,,Valoarea totală a bugetului de investiții din fonduri europene este de 20 de miliarde lei, o creștere cu 29 % față de 2023. Vorbim despre fonduri prin PNRR, CEF (Connectig Europe Facility) și Programul Transport 2021-2027 din care cofinanțarea de la Bugetul de Stat este de 12 miliarde lei. Anul viitor avem în execuție proiecte în valoare totală de 81 miliarde lei. La anul, pe drumuri de mare viteză, autostrăzi și drumuri de mare viteză, în execuție sunt 816 kilometri cu o valoare totală de 55 miliarde lei. Pe calea ferată, 440 de kilometri, modernizare și electrificare. Și mai adaug un punct, achiziție trenuri noi, 131 trenuri noi în valoare de 5 miliarde lei” a transmis Sorin Grindeanu.

Prin Fondul de Modernizare ar urma să fie cumpărate alte 60 de trenuri noi cu o valoare de 2,5 miliarde lei.

Rezumându-ne la anul acesta, putem spune că până la finele său vor fi dați în folosință în jur de 100 km de autostradă și drum expres:

– Podul dintre Brăila și Tulcea, peste Dunăre, primul pod cu ambele maluri în România din ultimii aproape 40 de ani.

13,5 km, pe Autostrada Transilvania, între Suplacu de Barcău – Nușfalău

– 15,6 km lotul Chețani – Câmpia Turzii de pe Autostrada Transilvania

– 32 km, lotul 3 al Drumului Expres Craiova-Pitești

– peste 20 km din A0 București Sud.

Aşa cum bine ştiţi, până acum am dat în circulaţie aproximativ 32 – 33 km şi anume pe Nuşfalău – Suplacu de Barcău şi s-au recepţionat 19 km de drum expres şi de autostradă pe A0 Nord. Încă 16 km cred că joi sau vineri vor fi daţi în circulaţie între Cheţani şi Câmpia Turzii, vineri sau sâmbătă încă 32 de km între Craiova şi Piteşti, pe drumul expres, undeva între Crăciun şi Anul Nou în mod sigur 17 km din lotul 2 de pe A0 Sud. Eu sper să fie 23 şi să termine compania care face această lucrare şi cei 7 km de la DN5 la DN4, astfel încât să fie 23 de km care să fie recepţionaţi pe A0 Sud”, a spus Grindeanu, potrivit Agerpres.