Aptitudinile de matematică și de citit ale adolescenților sunt într-un declin fără precedent în zeci de țări, iar închiderea școlilor din cauza COVID-19 reprezintă doar o parte din vină, a declarat marți directorul OCDE în cel mai recent sondaj al standardelor globale de învățare.
Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, cu sediul la Paris, susține că a înregistrat unele dintre cele mai abrupte scăderi ale performanței din 2000, de când și-a început testele de verificare ale abilităților de citire, matematică și științe pentru tinerii de 15 ani.
Aproape 700.000 de tineri au susținut un test timp de două ore în cele 38 de țări membre, majoritatea dezvoltate, și 44 de țări non-membre ale OCDE. Acest studiu este urmărit îndeaproape de factorii decizionali ca fiind cea mai mare comparație internațională a performanței educației.
Comparativ cu 2018, performanța la citire a scăzut în medie cu 10 puncte în țările OCDE și cu 15 puncte la matematică. Este o pierdere echivalentă cu trei sferturi din valoarea unui an de învățare.
În timp ce mai mult de jumătate din cele 81 de țări chestionate au înregistrat scăderi, Germania, Islanda, Țările de Jos, Norvegia și Polonia au înregistrat scăderi deosebit de puternice ale scorurilor la matematică.
În medie, în OCDE, unul din patru tineri de 15 ani a fost testat. S-au constat performanțe scăzute la matematică, citire și știință, ceea ce înseamnă că nu ar putea folosi algoritmi de bază sau interpreta texte simple.
„COVID a jucat probabil un rol, dar nu l-aș supraevalua”, a declarat directorul de educație al OCDE, Andreas Schleicher, într-o conferință de presă. „Există factori structurali de bază și este mult mai probabil ca aceștia să fie trăsături permanente ale sistemelor noastre de educație pe care factorii de decizie ar trebui să le ia în serios”.
Țările care au oferit sprijin suplimentar pentru profesori în timpul închiderii școlilor din cauza COVID-19 au obținut scoruri mai bune.
Rezultatele mai slabe au fost asociate cu rate mai mari de utilizare a telefonului mobil pentru petrecerea timpului liber și cu lipsa profesorilor.
OCDE a spus că declinul nu este inevitabil, indicând Singapore, unde studenții au obținut cel mai mare punctaj la matematică, lectură și știință, cu rezultate care sugerează că sunt în medie cu trei până la cinci ani înaintea colegilor lor din OCDE.
După Singapore, Macao, Taiwan, Hong Kong, Japonia și Coreea de Sud au avut rezultate foarte bune la matematică și știință, în timp ce Estonia și Canada au obținut rezultate bune.
La lectură, Irlanda, Japonia, Coreea de Sud și Taiwan au obținut note superioare. Rezultate obținute de Irlanda și Japonia sunt cu atât mai mult notabile, întrucât cheltuielile lor per student nu au fost mai mari decât media OCDE.